CyberRoPe Foorumin päävalikko
 Ohje   Haku   Käyttäjälista   Käyttäjäryhmät   Rekisteröidy   Käyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisään            Kalenteri

COMPULSORY UPGRADE!!! Request an upgrade NOW! 32+ Pre-installed Modifications! 3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

11th December 2012 - CreatephpBB: All servers are upgraded to run using SSD drive. Click Here to report problems!
Englanniksi ropettaminen

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    CyberRoPe Foorumin päävalikko -> Foorumiroolipelit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nibs
Admin

:

Items

LähetäLähetetty: Lau Tou 19, 2007 3:02 pm    Viestin aihe: Englanniksi ropettaminen Vastaa lainaamalla viestiä

Pelaako/haluaisiko joku pelata englanniksi?

Minä nimittäin rakastan englanniksi kirjoittamista ja ropettaisin todella mielelläni englanniksi. Olen sit kokeillutkin ja muutaman kerran yrittänyt englanniksi ropen pystyttä, mutta kun ongelmia tulee aina kaksi:
A.) En tiedä kuin yhden paikan, missä mainostaa englanninkielistä roolipeliä.
B.) Ulkomaalaisten foorumiroolipelaajien käytännöts ovat niin erilaiset, että harva tajuaa minun liittymisohjeitani kunnolla. Lieneekö niillä edes Aikajanat tuttu käsite. Ja jotenkin tuntuu, että niille on moni muukin foorumiroolipelikäsite outo tai erilainen, kuin täällä.

Eivätkä ne ulkomaalaisetkaan lopulta yleisesti ottaen sen aktiivisempia jaksa olla, kuin suomalaisetkaan.

Lienisi siis turvallisinta perustaa englanninkielisiä ropeja keräten suomalaisia roolipelaajia, mutta meitä englanniksi ropettaa haluavia lienee niin vähän, ja aivan eri aiheista kiinnostuneita, ettei sellainen kannattaisi. Tai ehk aktiivisuus putoaisi entisestäänkin, kun englanniksi kirjoittaminen on monelle ehkä hankalampaa kuin suomeksi, vaikka hän tykkäisikin siitä.

Itse kuitenkin kirjoitan sen verran sujuvaa englantia ja melkein luontevammin kuin suomenkieltä (Huom - melkein), että luultavasti nauttisin pelaamisesta enemmän englanniksi.

Though it won't be today, someday I'll hope again.
And there'll be beauty from pain.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kissamies
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Lau Tou 19, 2007 3:33 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta ainakin on tullut vanhemmalla iälläni semmoinen fennomaani, että teen asiat mielummin suomeksi silloinkin, kun englanniksi voisi olla helpompaa. Ei tarvitsisi miettiä koko ajan suomennoksia termeille tuolla SW:ssäkään, mutta suomeksi se tuntuu enemmän omalta. Englanniksi tulee muutenkin kirjoitettua internetissä niin paljon, että alkaa mennä pilkkusäännöt pahasti sekaisin.

Kaipa noita englanninkielisiä foorumipelejä olisi ihan tarpeeksi olemassa, jos sellaiseen haluaisi liittyä, vaikka en ole itse hirveästi nähnyt niitä tällä kielellä, koska en ole etsinyt, mutta törmäsin sattumalta tuossa viikolla Sims-aiheiseen peliin... No joo, jos ei hallitse kieltä niin hyvin ja ei kehtaisi mennä ulkomaalaisten sekaan sitä tavaamaan, niin suomalainen englanninkielinen peli tuntuisi varmaan turvallisemmalta.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Sereg
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Lau Tou 19, 2007 3:59 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haluaisin joskus koittaa pelata englantilaisesssa ropessa, mutta pitää tunnustaa ettei sanavarastoni ole niin laaja jotta se todella kannattaisi. Parempi vain pysyä kotoisassa suomenkielessä. Kuitenkin pelatessa amerikkalaisilla hahmoilla ajattelen pakosta heidän puheensa englanniksi, mutta joudun kääntämään lauseita toiseen muotoon, koska kaikki sanat tai sanonnat eivät kuulosta suomeksi niin hyvältä. Saatan kuitenkin jättää teksteihin joitain vieraskielisiä ilmaisuja, jonka riittävän moni ymmärtää tai niitä ei vain pysty korvaamaan kuten Toùche tai oikein skottiaksenttinen aye.

Ulkomaalaisilla on kielen lisäksi vielä oma kulttuurinsa, jonka ymmärtämistä vaaditaan myös. En tiedä miten erilaisia englanninkieliset ropet ovat, mutta tuskin siellä on totuttu samanlaisiin käytäntöihin kuin Suomen "pienissä" ropetuspiireissä.

Minulla ei ole varsinaisesti mitään englanninkielistä ropea vastaan, vaikka sulavan verbaalista kirjoittaminen tuskin tulee minun osalta sellaisella sivulla näkemään. Olisikohan parempi kokeilla ropea missä puhuttaisiin kokonaan englanniksi ja kirjoitetaan halutessa suomeksi? Kuulostaa hirveältä sekoitukselta, mutta toimisi luultavammin suomalaisessa porukassa kohtalaisesti.
Kissamies
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Lau Tou 19, 2007 4:35 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luulisin varsinaisen pelaamisen tapahtuvan englanniksi ja off-topicin osittain suomeksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
evely
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Lau Kes 23, 2007 3:48 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi olla, että englanninkielisille ropeille ei niin paljoa suomalaisia kerääntyisi. Vain jotkut ovat kielineroja ja jotkut taas eivät lähellekään tyydyttävän tason arvoisia suorituksia toisella kielellä. Helposti menee aikamuodot sekaisin ja kirjoitusvirheitä satelee, vaikka kuinka painotetaan, että lue ensin viestisi ennen lähettämistä (=niitä satelee hiukan liikaakin omalla kielelläkin ja vastapelaaja olisi ihan wtf). On myös mahdollista, että jotkut välttämättä haluaisivat kokeilla omia rajoja kieliopillisesti ja ryhtyisi kyseiseen kokeiluun. He varmaankin pärjäisivät keskitasoisesti (=ai kauhia kuin kuulostan mollaavalta, mutta siis tarkoitukseni ei ole loukata eikä varsinkaan vähätellä ajatusta tai muita henkilöitä). Jotenkin vain voin kuvitella, että jos joku suht' kunnollinen suomalainen foorumiroolipelaaja näkisi englanninkielisen pelimahdollisuuden, niin hän varmaankin passaisi sen, vedoten liian pätemättömään kielitaitoon, vaikka osaisi kuinka hyvin sitä oikeasti. Tulee paineita vastapelaajaa kohtaan... 'Miten pystyn panna paremmaksi tuolle runoudelle, kun itsestäni tuntuu, että kirjoittelen alakoululasitakin huonommin'. Aliarvioivaa kansaa, kait.
He jotka puhuvat/kirjoittavat luonnollista englantia voi tietenkin innostua, kenties maahanmuuttajat (=jaah, mites heidät sitten saa käännytettyä roolipelaamaan, kun aika menee suomenkielen opiskeluun). Plaah, taas tunnun niin kriittiseltä kuin olla ja voi, vaikka tarkoitukseni ei ollut olla näin hyökkääväisellä asenteella liikkeellä *pientä marinaa*.
Itse en ainakaan sellaiseen kieliseikkailuun ryhtyisi, vahvuuteni on suomenkieli ja mieluiten siinä pysyn. On todella turhauttavaa katsella vanhoja englannin kokeita/harjoituksia, jossa on yrittänyt parhaansa, mutta joka toisessa sanassa on punakynä viuhunut opettajan toimesta. -_-' Murrr...
Haikara
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Tii Kes 03, 2008 7:52 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On tullut englantilaisia ropeja pelattua. Tosin kyseessä eivät ole olleet vain-sille-tietylle-roolipelille-tarkoitettu foorumi vaan yksi aihe/topikki, jossa on kaikki liittymis ohjeet jne. Tälläisiä roolipelejä löytyy paljon Gaiaonline sivulta (linkin voinette löytää googlesta). Taso on tosin välillä hyvinkin vaihtelevaa ja roolipelit kuolevat valitettavan nopeasti. Jos peli on jo pitkällä, siihen on todella hankala tulla mukaan sillä inside voi olla hyvinkin vahvaa.

Suuremmalle suomalaisten perustamalle englanninkieliselle foorumille tuskin olisi paljoa ottajia. Kielimuuri ja yksittäiset hienot sanat tuottavat helposti ongelmia, ja tekstiä ei pysty arvioimaan yhtä hyvin, kuin omaa äidinkieltä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
una
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Kes Hei 09, 2008 1:57 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haluaisin kokeilla englanniksi pelaamista, jos sopiva paikka löytyisi. Jotenkin joskus tuntuu, että jotkut ilmaisut, joita haluaisin pelattaessa käyttää kuulostavat paremmilta englanniksi kuin suomeksi väännettynä.

Ainakin omasta mielestäni englantini sujuu niin hyvin, että sillä pelaaminen ei tuottaisi suuria vaikeuksia. Aina tietysti saattaa olla vaikea keksiä jotain sanoja ja muuta sellaista, mutta nettisanakirjoja yms. avuksi käyttämällä varmasti niistäkin ongelmista selviäisi.

Voisi tietysti kokeilla jossain omassa ropessa vaikka vain yhden pelin pelaamista englanniksi ja sitä kautta kokeilla onnistuuko se vai ei.

Eli siis suomalainen, mutta englanniksi pelattava roolipeli voisi olla ihan mielenkiintoinen idea. Ainahan sitäkin voisi kokeilla. :D
Kolmastoista
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Sun Syy 21, 2008 9:06 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni olisi tarkoituksena liittyä vielä joku päivä johonkin ulkomaiseen foorumiropeen, tai mikä vielä parempaa, lähteä pelaamaan pöytäropeja ulkomaille.
Englannin kieli on itselleni helppo asia, johtuen todennäköisesti lukuharrastuksistani. Pöytäroolipelien sääntökirjat, figupelien säännöt, romaanit, foorumit. Luen englanniksi vähintään yhtä paljon kuin suomeksikin.

Suomalaisen pelin pitäminen englanniksi taas. Miksi? Jos yritetään luoda kansainvälistä foorumiropea, ymmärrän asian. Jos taas haluaa vain englanniksi, eikö olisi helpompi liittyä johonkin jenkki/brittiropeen kuin etsiä suomalaista englanniksi pelattavaa peliä tai perustaa sellaista?

Siinäpä omat pari riviäni tähän keskusteluun näin alkuun.
- Kolmastoista
Takaisin alkuun
ian
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Kes Syy 24, 2008 1:26 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse koen englanniksi ropettamisen joskus jopa suomea helpommaksi. Kaikki hahmoni ovat poikkeuksetta ulkomaalaisia joten englanti jotenkin sointuu heidän suuhunsa paremmin kuin suomi. Minulla oli hirveä ongelma puhekielisyyden kanssa yhdessä vaiheessa, mutta englannin kanssa sillä ei ole minulle sen suurempaa väliä.

Eli kyllä, englanniksi ropettaminen on minulle mieluista, ja olenkin tässä melkein koko viime kesän ropetellut mesessä vain englanniksi. Toisaalta se vaatiikin sitten sopivan pelikaverin jonka kanssa tämä kielillä leikkiminen sujuu. Itselläni englanti tulee niin luonnostaan, että välillä on raivostuttavaa, kun hahmojen puheet tulevat mieleen aina ensin englanniksi ja sitten pitäisi alkaa niitä suomeksi vääntämään.
Takaisin alkuun
Banaanimuhennos
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Sun Lok 05, 2008 10:31 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hmm... Tuo englanniksi ropettaminen kuulostaa mielenkiintoiselta ja ainakin se olisi hyödyllistä (etenkin ylppäreiden kannalta).

Minulla ei siis ole asiasta laisinkaan kokemusta, mutta suhtaudun asiaan mielenkiinnolla. Todennäköisesti en pitäisi enemmän englanniksi kuin suomeksi ropettamisesta - en sentään niin hyvä ole kyseisessä kielessä, että pystyisin ajattelemaan sillä kielellä.
Mutta tietääkö kukaan siis (mieluiten suomalaisystävällisiä) englanninkielisiä ropeja tai englantilaisia sivulistauksia? Uteliaisuuttani haluaisin kurkistaa tuohon pelottavaan maailmaan :]
Takaisin alkuun
El Bastardo
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Maa Lok 06, 2008 9:46 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielessä on kyllä joskus käynyt että englanniksi pelaaminen voisi olla ihan mielenkiintoinen kokemus. Peli voisi tapahtua kokonaan englanniksi, tai sitä voisi kokeilla myös niin, että pelkästään hahmojen väliset keskustelut (sekä ehkä myös hahmojen omat tuumailut) olisivat englanniksi, muun pelaamisen tapahtuessa suomeksi.
Takaisin alkuun
Tamburlaine
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Tor Lok 23, 2008 4:22 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ropettanut ruotsiksi suomen ohella ja englanniksi olen halunnut aika pitkään. Kuitenkin kun vähän netistä etsii nin ei koskaan löydy >.<
Ihme kun on koko maailma (melkein) täynnä englantia osaavia ja silti ei roolipelaaminen toimi. Hyvin outoa suorastaan.
Takaisin alkuun
Sunny
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Sun Maa 15, 2009 12:11 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tiedän, että tämä on vanha aihe, mutta otan nyt kuitenkin osaa.
Kuulutin jo muutamalla foorumilla/pelissä, että olisin englanninkielistä roolipeliä aikomuksissa perustaa. Olen itse kaksikielinen ja mielellään pelaisin englanniksikin.

Ideani olisi, että kyseessä olisi melkolailla kaikille sopiva paikka, eikä kenenkään tarvitsisi jännittää sitä, soveltuuko oma kielitaito. Pelatessa varmasti kielitaito varmasti kehittyy ja sen huomaa varmasti itse jokainen. Realistinen maailma varmaankin tulisi peli olemaan.

Onko täällä vielä kiinnostusta? Mielellään otan palautetta, ehdotuksia ja ideoita. Tähän topiciin tai sitten vaikka yksityisviestillä, ihan kuinka vain.

-Sunny-
Takaisin alkuun
Nibs
Admin

:

Items

LähetäLähetetty: Sun Maa 15, 2009 10:03 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän aiheen iällä ole mitään väliä. Eihän siitä tulisi mitään jos keksusteluun ei saisi tai kannattaisi osallistua vaikka siihen ei olisi vastattu vuosikausiin. Muutenhan aihe unohtuisi lopullisesti. Eli niin kauan kun ketju on auki, ihan vapaasti vaan osallistumaan. Jos aihe on lukossa, siihen on yleensä joku ihan muu syy, kuin se, ettei siitä saisi keskustella.

Kannattaisi ehkä mennä tuosta pelin perustamisesta laittamaan topiccia ennemmin tuonne Brainstromiin, jos siis siihen on tosiaan toteutusmielessä kiinnostust aja aikomuksia. Asiaa olisi helpompi kommentoida, jos siitä tietäisi enemmän - mutta pelin perustamisesta keskustelu ei niinkään tähän nimenomaiseen ketjuun kuulu.

Mä en loppujen lopuksi ehkä ainakaan nykytilanteessa Suomen foorumiroolipelien maailmassa, uskaltaisi osallistua englanninkieliseen roolipeliin. Siis kun jo omalla äidinkielellä pelatuissa peleissä ihmsten aktiivisuus ja viitsiinen tuntuu olevan lähes olematonta / nopeasti kuolevaa, niin eipä ole odotukseni kovin korkealla jos pelissä pelattaisiin vieraalla kielellä.

Hakeudun loppujen lopuksi mieluummin ulkomaisiin roolipeleihin, joissa vaikutta ayleensä olevan paljolti englantaia äidinkielekseentai muutoin sitä sujuvasti kirjoittavia, jolloin ainakaan kielimuuri ja kirjoittamisen haastavuus eivät vaikuta pelin elossa pysymiseen.

Though it won't be today, someday I'll hope again.
And there'll be beauty from pain.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Oleanteri
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Per Huh 23, 2010 1:26 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä muutamia hyödyllisiä sanoja niille, jotka vasta huomaavat ketjun ja miettivät englanninkieliseen roolipeliin liittymistä:
God-mode, god-moding: munchaus
Powerplay: autohittaus
Liquid movement: hahmo voi olla useammassa topikissa samaan aikaan

Tämäkin vastaus tulee myöhään, mutta jos englanninkielisiä roolipelejä on tarjolla ja aihe on mieluisa, liityn ihan samalla tavalla kuin suomenkielisiinkin. Itse asiassa viimeiset neljä vuotta olen pelannut lähinnä englanniksi, koska Suomessa olen aina väärässä paikassa väärään aikaan. Jos löydän jonkun mukavan roolipelin, se on jo suljettu - tai sitten sille ei ole kylliksi pelaajia. Pelityylini kuitenkin poikkeaa englannista suomeen, sillä suomeksi kirjoittaessani leikittelen enemmän sanoilla. Englantia äidinkielenään puhuvia perinpohjainen suomalaisuuteni ei haittaa, sillä Google on apunani aina törmätessäni slangisanoihin. Aksenttia ei voi lukea sanoista.

Ensimmäiseen vieraskieliseen roolipeliin liittyessäni olin vähintäänkin hermostunut ja ajattelin jättäväni homman kesken, mutta valitettavasti ylläpitäjä passitti minut heti profiilin naputeltuani oikeisiin viestiketjuihin. Siinä vaiheessa ei ollut enää kohteliasta kadota, kun oli jo esitellyt itsensä ja jutellut pikkuisen foorumin alareunaan upotetussa shoutboxissa. Sitten kun alkukankeus hellitti muutaman päivän sisällä, tajusin olevani pahasti koukussa. En niinkään englanniksi kirjoittamiseen, vaan roolipelien maailmaan ja sen hahmoihin. Kieli unohtui ihastuksen tieltä.

Olen koko pienen ikäni pelannut paljon videopelejä ja lukenut englanninkielistä kirjallisuutta, eivätkä vanhempani kumpikaan osaa englantia kovin hyvin. Minulla ei siis ollut ketään, joka olisi voinut tulkata, niinpä oli parempi tarttua työhön itse. Lisäksi olen ollut onnekas myös opettajien suhteen. Kuitenkin tulee ottaa huomioon, että eihän se englanti ole natiiveillakaan aina täydellistä sen enempää kuin suomi monella suomea äidinkielenään puhuvalla. Minusta kannattaa rohkeasti lähteä kokeilemaan, sillä luova kirjoittaminen kehittää ja ylläpitää toisenlaista sanastoa kuin esseet. Sitä paitsi roolipelaaminen on pohjimmiltaan hauskanpitoa, ei kylmää virastokieltä koukeroineen.
Takaisin alkuun

Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    CyberRoPe Foorumin päävalikko -> Foorumiroolipelit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
CyberRoPe topic RSS feed