CyberRoPe Foorumin päävalikko
 Ohje   Haku   Käyttäjälista   Käyttäjäryhmät   Rekisteröidy   Käyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisään            Kalenteri

COMPULSORY UPGRADE!!! Request an upgrade NOW! 32+ Pre-installed Modifications! 3 Server Locations to choose from: USA, UK and JAPAN.

11th December 2012 - CreatephpBB: All servers are upgraded to run using SSD drive. Click Here to report problems!
Foorumiropet ulkomailla

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    CyberRoPe Foorumin päävalikko -> Foorumiroolipelit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Kolmastoista
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Kes Jou 31, 2008 9:13 pm    Viestin aihe: Foorumiropet ulkomailla Vastaa lainaamalla viestiä

Taas netissä surffaillessani törmäsin taas kerran ulkomaalaisten foorumiroolipelien valtavaan eroon verrattuna tuttuihin kotimaisiin. Tutun ja turvallisen tyylisiä englanninkielisiä (toisin sanottuna useimmiten jenkki-) ropeja ei vain tunnu löytyvän, vaan pelikäytäntö on tuolla meren toisella puolella täysin erilainen kuin omamme.
Yleisin pelityyli näyttäisi siellä olevan jonkinlaiset yhteisöt, joissa ei ole ollenkaan yhtenäistä teemaa tai maailmaa, vaan ainoastaan osiot erityylisille peleille. Jokainen peli saattaa liittyä eri maailmaan, eri aiheeseen, eri hahmoihin ja eri tapahtumiin. Mitään yhtäläisyyksiä ei pelitopiceilla ole, lukuunottamatta genreä. Freeform-pelaamista radikaaleimmillaan siis. Kaiken lisäksi yhdessä yhteisössä on myös osiot kaikille yleisimmille genreille.
Tämä on kuitenkin vielä pienin eroista. Näin ensivaikutelmalla näyttäisi siltä, että foorumiropen käsite tuolla eroaa suuresti omastamme.

Ensimmäinen silmiinpistävä ero oli se, että pelinjohtajat ovat sisällytettynä useimpiin peleihin. PJ aloittaa pelin, kertoo säännöt, tilanteen yms, ja odottaa pelaajia liittymään peliin. Pelkästään pelaajien välistä peliä en ole tähän mennessä surffaillessani nähnyt vielä käytännössä ollenkaan, vaan aina on ollut mukana pelinjohtaja muodossa tai toisessa.

Toinen huomionarvoinen asia oli pelityylin erilaisuus. Pelit ovat hyvinkin aggressiivisia ja tavoitepohjaisia, meidän tuttujen keskustelu- ja tapaamispeliemme sijaan. Taisteleminen ja kilpailu näyttäisivät olevan eteenpäinkantavana voimana peleissä, kun taas meillä ne ovat - ainakin omasta kokemuksestani - harvinaisempia ja harkitummin käytettyjä juonikoukkuja.
Erityisen yleinen pelityyli näyttäisi olevan "areena"tyyppinen, jossa peli koostuu pelkästään hahmojen välisistä taisteluista, jotka ovat juonessa selitettynä enemmän tai vähemmän ontuvasti. Pelaajapaikkoja on rajallinen määrä, ja sitä mukaan kun hahmoja kuolee, paikkoja vapautuu. Pelin "voittaja" on se, joka selviää areenan mestariksi tms. Taisteluista saa pisteitä, joilla voi taas ostaa hahmolleen uusia ominaisuuksia, parantaa tämän haavoja, hankkia uusia aseita jne.

Itseäni eniten järkyttänyt, mutta myös eniten mielenkiintoni herättänyt asia oli se, että peleissä on käytössä pelimekaniikka ja säännöstö pöytäropejen tapaan. Erityisesti taistelutilanteet ja hahmojen kestävyys ovat tarkkaan katettuja sitovilla säännöillä. Ovatko munchaajat todella niin iso ongelma, että tuollaiset säännöt ovat tarpeellisia, vai liittyykö tuo vain erilaisiin pelimieltymyksiin? Toisesta näkökulmasta tarkasteltuna se on oikeastaan varsin mielenkiintoinen ajatus. Se tuo jännitystä ja sattumanvaraisuutta peliin; Enää et olekaan itse vallassa kaikesta. Jos hankkiudut hankaluksiin, hahmosi saattaa kuolla vaikket sitä lainkaan haluaisi.

Pääpointtini näiden erojen esiinnostamisessa ei kuitenkaan ole niiden hämmästely ja/tai kauhistelu, vaan salakavalasti herännyt mielenkiinto erilaisiin tyyleihin.
Voisiko jotain näistä erikoisuuksista hyödyntää ihan tutuissa ja turvallisissa kotimaisissa peleissäkin?
Olisiko paikalleenjämähtäneen ja kuluneen kotimaisen foorumiropeskenen pienestä ravistelusta hyötyä vaiko pelkästään haittaa?
Olisitko itse valmis pelaamaan esimerkiksi areenatyylisessä roolipelissä, tai edes kokeilemaan sellaista?
Onko edes mitään järkeä miettiäkään tällaista, vai onko omassa sulkeutuneessa genressämme kaikki hyvin ja täydellistä?
Kertokaahan ihmiset mielipiteitänne. Itselläni pyörii nyt päässä ajatus hieman erilaisemman ropen perustamisesta, ihan vain kokeillakseni näitä juttuja, ja nähdäkseni, innostuuko kukaan muu. Onko täällä ketään muita, joita ajatus millään tasolla kiinnostaisi?

~ Kolmastoista kiittää ja kuittaa, ja lähtee jatkamaan tutkimusmatkaansa jenkkilän ropejen omituiseen maailmaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kissamies
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Tor Tam 01, 2009 3:22 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näkemäni englanninkieliset pelit ovat tupanneet olemaan hyvin sekavia pikaisesti selattavaksi, koska ne ovat yleensä tungettu yhteen aiheeseen pelin kuvauksineen, suunnitteluineen, hahmohakemuksineen ja kommentteineen. Itse peliä saa sieltä seasta sitten oikein hakea. Tämän takia en ole tutkinut niitä tarkemmin.

Sääntöjä käyttäisin oikein mielelläni, jos se olisi tässä formaatissa mielestäni käytännöllistä. Kun ei ole, niin pitää mennä vapaamuotoisesti. Sääntöjen ja noppien avulla saisi sattumanvaraisuutta terästämään roolipelausta, ja varsinkin pelaaja vs. pelaaja-tilanteissa voisi antautua hahmolleen enemmän, kun ei tarvitsisi niin paljoa pitää sisäistä munchkinia kurissa. Ehkä jos olisi jotkut hyvin yksinkertaiset säännöt, joita pelaajat voivat soveltaa, moderaattorit valvomassa että kukaan ei sovella väärin ja joku nopanheittobotti tyyliin: http://www.sjgames.com/dice/ Semmoisen kun laittaisi foorumipohjaan, tuo meininkin saattaisi olla jotenkin mahdollista.

Pelinjohtajia en katso käytännölliseksi. Foorumi on liian hidas media sen tyylin vaatimaan edestakaiseen keskusteluun. Näin jonkun yrittävän sitä tyyliä suomenkieliselläkin foorumilla ja ei oikein hyvältä näyttänyt. Peliviestit/muu hölinä-suhde pitää pitää hyvänä. Jonkinlainen erikoistunut "tarinakoordinaattori" olisi mahdollinen, mutta kuinka paljon sellaista tarvitsee?

(Taas yksi Darths & Droids noppien ihanuudesta.)
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Nibs
Admin

:

Items

LähetäLähetetty: Tor Tam 01, 2009 8:10 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole koskaan törmännyt kuvailemasi kaltaiseen foorumiroolipeliin ulkomaisten joukossa. Johtunee tosin vain siitä, että olen sielläkin liikkunut (ja ihan vähän pelaillutkin) vain fanipohjaisten roolipelien piireissä.

Ne kuitenkin mielestäni näyttivät ihan samanlaisilta tyylissään ja käytännöissään, kuin nämä meidänkin. Paitsi käytännön infot yms. mukaan hakeminen on niissä yleensä jotenkin sekavasti survottu sinen foorumeille. Ei mitenkään yhteen ja samaan topicciin kaikkea, vaan niinku...päinvastoin, kaikki mahdollinen erikseen ja miljoonalle eri subboardille. Huoh.

Eli minun näkemissäni ulkomaalaisissa roolipeleissä ei ole ollut pelaamisen kannalta millään tasolla käytännössä merkittäviä eroja suomalaistyyliin.

Itseäni ei edes houkuttelisi nuo kuvaamasi tyylit ja jutut. Toki nopat ja pisteet ja areenat ja muu sen sellainen loisi tarinakerronnan ja eläytymisen lisäksi selkeitä pelielementtejä, mutta... Juuri se siinä kai tökkisikin mulle. Ne kuulostavat pelielementeiltä, joilal ei ole paljonkaan tekemistä roolie-sellaisen kanssa. Rakastan sitä, että homma on varsin vapaata ja voi keskittyä kirjoittamiseen ja eläytymällä liittää siihen roolipeli-termin varsinainen merkitys.

Ja jos arvaamattomuutta ja yllätyksellisyyttä kaipaa, kannattaa tehdä niinkuin minä olen tehnyt kaikkien foorumiroolipelieni kohdalla, eli heittää se tunnetuin autohittaus-sääntö jorpakkoon ja sallia autohittaus lähes täysin. Minun roolipeleissänihän siis sa akyselemättä tehdä toisen hahmolle mitä vain, kunhan ei liikuta toisen hahmoa jotenkin omallaan koskematta tähän tai tapa. Pysyvän vammankin tuottamisesta olisi tietty hyvä sopia etukäteen, koska se on tarpeeksi lähellä tappamista, hah. Mutta siis pointtini oli, että koska ei reaalielämässäkään kysellä ja ennalta sovita autohittauksen käsittämiä asioita, miksi pitäisi roolipeleissäkään. Se luo mielestäni erittäin hyvin ja mukavasti yllätysmomentteja ja realistisuuttakin.

Minä olen siis erittäin tyytyväinen ja onnellinen juuri tällaisessa kotimaisessa tyylissä ilman mitään ihme kommervenkkejä ja kikkailuja. En siksi, että se on tuttua ja turvallista vaan siksi, että minä todella nautin tästä niin paljon, että en kaipaa muuta.

Though it won't be today, someday I'll hope again.
And there'll be beauty from pain.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Oleanteri
Kaappimörkö

:

Items

LähetäLähetetty: Per Huh 23, 2010 1:19 am    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei millään pahalla, mutta nyt tuli vähän mieleen Tintti Afrikassa. :D

Olen pelannut noita pelättyjä merentakaisia roolipelejä useamman vuoden ja sanoisin, että jokainen pelinjohtaja tyylillään. Minusta aloitusviestissä yleistettiin turhaan, niinpä olisin kiinnostunut tietämään, mitä kautta nämä tutkitut foorumit on löydetty (Googlesta?). Kuten Nibs, minäkään en ole törmännyt moneen sellaiseen foorumiin, jonka viestiketjun aloittaja kuvaili. Jos niitä on ollut, niin ei todellakaan poikkeavassa suhteessa Suomen tämänhetkiseen tilanteeseen.

Suurin osa ulkomaalaisista roolipeleistä, joihin olen liittynyt tai muuten vain löytänyt, eivät ole aiheuttaneet kulttuurishokkia. Säännöt ovat yhdessä paikassa, info toisessa, satunnainen keskustelu kolmannessa... Pelaaminenkin soljuu samalla tavalla kuin Suomessa eli mitään pisteitä ei yleensä tarvitse laskea. Kaiken muun laittaisin pelinjohtajan ja/tai genren piikkiin, sillä olihan yhteen aikaan muistaakseni jokin suomenkielinen Naruto-roolipeli, jossa oli paljonkin kaikenlaisten pisteiden laskeskelua.

Tosin jos on vähääkään rakennellut omaa foorumia jossain vaiheessa, on saattanut törmätä roolipeleihin tarkoitettuihin koodeihin. Niillä saisi omalle foorumille lisättyä esimerkiksi palkka- ja kauppasysteemin, joka voi monessa tapauksessa jopa parantaa pelimaailmaimmersiota, mutta enpä itse ole käytännössä nähnyt.

Sen sijaan kun suljetaan pois Gaia Onlinet ja muut hengailupaikat, minusta hankalinta on löytää roolipelejä muuten kuin suhteilla. Ilmeisesti noita roolipelilistauksia on, mutta kai vaihtuvuus ja tarjonta on niin suurta, ettei niiden ylläpito tavallisesti huokuttele ketään. Toisaalta vieraskielisiin roolipeleihin minut vetää nimenomaan valinnanvaikeus. Pienemmistäkin fandomeista löytyy roolipeli, jossa on kylliksi aktiivisia pelaajia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti

Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    CyberRoPe Foorumin päävalikko -> Foorumiroolipelit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
CyberRoPe topic RSS feed